in

Tužno

SUPTILNA, ODMERENA I DIVNA Ko je stvarno bila Đurđija Cvetić

Preminula je u Beogradu u 73. godini 7. avgusta 2015. godine

Ko je stvarno bila Đurđija Cvetić? Rođena Beograđanka pripadala je staroj gardi šarmantnih glumaca koji su plenili-

Dostojanstvena, odmerena, nenametljiva heroina pozorišne i životne scene, glumica Đurđija Cvetić preminula je u Beogradu u 73. godini 7. avgusta 2015. godine ostavivši za sobom neponovljivu Dezdemonu, Anku, Jelisavetu Protić, Ranjevsku, Elenu. Roziku, Klitemnestru i mnoge druge junakinje kako na sceni matičnog Jugoslovenskog dramskog pozorišta čiji član je bila od 1969. godine, tako i u mnogim drugim gostujućim pozorištima: Beogradskog dramskog pozorišta, Zvezdara teatra, Crnogorskog narodnog pozorišta u Podgorici.

Preselivši ih zapravo u neki drugi svet, odnosno kod njenog pokojnog supruga Avde Mujčinovića, poznatog pozorišnog kritičara kojem je, kako je volela da kaže, hrlila jer nije mogla da živi odvojena od njega. I sve što je radila poslednjih godina radila je sa sećanjem i zbog uspomene na njega.

Tokom duge i plodne karijere koju je gradila sa merom istinske pozorišne dame Đurđija Cvetić je svojim scenskim rukopisom ostavila dubok trag u srpskoj pozorišnoj umetnosti, o čemu svedoče brojne nagrade koje je dobila za svoju magiju glume, od „Miloša Žutića”, preko „Žanke Stokić”, „Tatjane Lukjanove” i mnogih drugih.

nnnnb
Foto: Novosti.rs

Đurđija Cvetić, rođena u Beogradu u vihoru rata, od najranijeg detinjstva ispoljavala je interesovanje za dramsku umetnost. Glumu je diplomirala na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi Milenka Maričića 1969. godine, od kada je i postala stalna članica JDP-a. Pripadala je generaciji „Bojanovih beba“, grupe mladih glumica i glumaca koje je Bojan Stupica pozvao u Jugoslovensko dramsko pozorište, u vreme njegove generacijske obnove. Posle uloge Pem u „Spasenima“ Edvarda Bonda, u tom trenutku jednom od najznačajnijih pozorišnih komada svetskog repertoara, svojom pojavom, lepotom i scenskom snagom, Đurđija Cvetić stupiće i u veliki, klasični repertoar, kao Šekspirova Regana u „Liru“, Dezdemona u „Otelu“, Olivija u „Bogojavljenskoj noći“.

Njen u isti mah moderan i klasičan scenski izraz došao je do punog izražaja u velikim, ikoničkim predstavama Jugoslovenskog dramskog pozorišta poput Simovićevog „Putujućeg pozorišta Šopalović“, u režiji Dejana Mijača, gde je igrala Jelisavetu Protić, potom Brehtovom „Baalu“ kao Emilija, u Vedekindovom „Buđenju proleća“ kao Fani Gabor. Poslednjih godina angažmana u JDP-u, igrala je sa velikim uspehom Ranjevsku u Čehovljevom „Višnjiku“, Lagarsovim „Pravilima ponašanja u modernom društvu“, a naročito u naslovnoj ulozi Držićevog „Skupa“, režija Jagoša Markovića, u kojoj je, tumačeći mušku ulogu, ostvarila teatarsko čudo, višestruko vrednovano i nagrađivano na domaćim i regionalnim festivalima.

Đurđija Cvetić
Foto: Wikipedia

Đurđija Cvetić gostovala je u svim beogradskim pozorištima, poslednjih godina najviše na sceni Beogradskog dramskog, kao i u Crnogorskom narodnom pozorištu, Narodnom pozorištu Sombor, NP Banja Luka i drugima. Uporedo sa pozorišnom, gradila je zapaženu i televizijsku i filmsku karijeru. Televizijskoj publici ostaće upamćena kao Seka u seriji „Grlom u jagode“, Srđana Karanovića, kao i po ulogama u „Sivom domu“, „Početnom udarcu“ i „Zaboravljenima“ Darka Bajića, u filmu „Oktoberfest“ Dragana Kresoje, TV seriji „Ulica lipa“.

Pamtićemo je i po filmskim ulogama u ostvarenjima: „Kad golubovi polete”, „Krunisanje”, „Ujež”, „Mladić i devojke 2”… Dramski program Radio Beograda čuva sećanje na njen osoben glas i glumačku ekspresiju u desetinama radio-drama.

ĐURĐIJA CVETIĆ I AVDO MUJČINOVIĆ

Veliki oslonac bio je suprug, pozorišni kritičar Avdo Mujčinović. Posle tri decenije skladnog braka, ostala je bez njega. Često je o tome govorila: – Živela sam okružena okeanom ljubavi i smatrala se vrlo srećnom. Odrastali smo i sazrevali zajedno, zajedno formirali ukus i sticali prijatelje. Dakle, naše zajedništvo je bilo kompletno, a time i ljubav. Budući da nismo imali dece, možda je ljubav bila još veća i jača. Kad tako živiš i u jednom trenutku ostaneš bez okeana ljubavi, shvatiš kako si siromašan i kako ništa drugo ne može to da nadoknadi. Za trideset godina braka nismo stigli da potrošimo ljubav, a ona je dovoljna za četiri života. Ipak, teško je imati, pa nemati – otvorila je u jednom razgovoru za „Novosti“ dušu.

– I u profesionalnom i u privatnom životu bilo je bleskova i poniranja. Sve su to „prolasci kometa“. Bez oslonca ne bih mogla da postojim. Uostalom, šta je čovek sam? Lomove moramo imati i u ljubavi, i u prijateljstvu, i u radu. Pogotovo u ovom mom poslu. Pisac se zavuče u svoju sobu, slikar u atelje, a glumac ne može u samoći da stvara.

Među predstavama na sceni JDP, poslednjih godina igrala je s velikim uspehom u „Višnjiku“, „Pravilima ponašanja u modernom društvu“, a posebno je bila zapažena njena (muška) uloga Skupa u istoimenoj predstavi Jagoša Markovića. To malo teatarsko čudo donelo joj je nekoliko priznanja na domaćim i regionalnim festivalima. U novije vreme gostovala je u mnogim beogradskim pozorištima (najčešće na sceni BDP), ali i u Crnogorskom narodnom pozorištu, Narodnom pozorištu Sombor i NP Banjaluka.

ŽIVOTNI PUT

– Verovatno bih, da imam još jednu šansu, istom stazom krenula. Možda usput ne bih pravila iste greške, ali bi put sigurno bio isti – govorila je Đurđija Cvetić.

Poslednjih godina, boreći se hrabro sa bolešću, sve češće je vreme provodila u prirodi u blizini Beograda. Tu je pronalazila mir, zadovoljstvo, sećanja na detinjstvo:

– Strahovi su najtamniji i najintimniji deo ljudskog bića. I oni svesni, i oni nesvesni. Sa nama su stalno, samo je pitanje kako ih savladavamo i s njima živimo. Svaki čovek je onoliko jak koliko uspeva da se sa strahom nosi… Ne mogu da kažem da sam srećna, sreća nije stalno stanje. Ali, mogu reći da sam u životu imala sreće. U traganju i trenucima. Danas me ispunjava radošću veza sa prirodom. Cvet koji sam posadila, a on procvetao. Vreme koje provodim sa onima koje volim. I, naravno, moj posao…

(Piplmetar.rs/Politika/Novosti)

Loading...