Mnogi poznati brendovi se kopiraju i prodaju po buticima u Srbiji. Najčešće se kopiraju farmerke, majice, trenerke i patike. Istražili smo kako da ne nasednete na obmane prodavaca.

U prvih deset meseci ove godine tržišna inspekcija zaplenila je ukupno 26.744 kopije. Inspektori upozoravaju građane da obrate pažnju na to gde kupuju garderobu.

Nijedna kompanija ili privredno društvo koje je zaštitilo žig ili ima neko drugo pravo intelektualne svojine (industrijski dizajn, roba sa oznakom geografskog porekla) ne prodaje robu na pijaci, bilo da je pijaca registrovana ili ne, ne prodaje na tezgi – naglašavaju u Tržišnoj inspekciji.

Oni objašnjavaju da se originalna roba prodaje u objektima koji imaju istaknutu firmu kako bi potrošač znao od koga kupuje robu.

Prodajni objekat treba da ima jasno istaknuto radno vreme, u cilju sigurnosti potrošača. Zatim roba u prometu treba da ima jasno, nedvosmisleno, čitljivo istaknutu cenu. Za prodatu robu trgovac uvek izda fiskalni račun. Roba u prometu koja je original mora da ima deklaraciju, uvek na srpskom jeziku, iz koje se potrošač informiše o vrsti robe, proizvođaču, sastavu, načinu održavanja, roku (kada postoji rok), zatim uvozniku ako je roba uvezena, proizvođaču, zemlji proizvodnje. Deklaracija se mora nalaziti na robi, odnosno na njenom pakovanju – kažu u Tržišnoj inspekciji.

Oni dodaju da ako su svi ti faktori ispunjeni, velika je verovatnoća da je roba originalna.

Međutim, iako su kupci i dalje nepoverljivi, pregledom robe, sa velikom pouzdanošću će utvrditi da li je u pitanju kopija ili ne.