Apple-u je potrebna Kina, više nego što je Kini potreban Apple

od strane | maj 4, 2024 | Tech | 0 Komentara

Apple je pao na peto mesto u ukupnoj prodaji mobilnih telefona na kineskom tržištu. Apple iPhone su nadmašili lokalni kineski rivali poput: Huawei, OPPO, Honor i vivo telefona.

Kineski mobilni telefoni sve uspešnije zatvaraju jaz u performansama sa Apple iPhone modelima, dok je blokada kineskih tehnoloških kompanija od strane američke vlade produbila rodoljubiva osećanja i učinilo kupovinu lokalnih modela nekom vrstom nacionalnog ponosa i svojevrsnog načina otpora kineskih korisnika.

Kineske vlasti su pored toga uvele lokalna ograničenja kompaniji Apple, poput zabrane korišćenja iPhone telefona u određenim državnim agencijama i državnim kompanijama u najmanje osam provincija i to iz istog razloga kojima američka vlada opravdava uvođenje sankcija ka kineskom kompanijama – bezbednosti.

Apple-KinaShutterstock

Od prošlog decembra, zaposleni u kineskim državnim agencijama i firmama, uključujući i prosperitetne primorske regione, podsticani su da kupuju i uvode u posao lokalne brendove mobilnih telefona. Ranije ovog meseca, kineski regulatori naredili su kompaniji Apple da ukloni Meta servis za razmenu poruka WhatsApp i platformu društvenih medija Threads iz svoje kineske prodavnice aplikacija.

Pad Apple prodaje je usko povezan sa kineskim nacionalnim ponosom

Teško je razdvojiti uticaj navedenih zabrana na opadajući trend lokalne prodaje Apple uređaja. Apple je pao na lokalnoj rang-listi uprkos tome što sve više koristi usluge kineskih dobavljača delova za svoje telefone i česte posete izvršnog direktora kompanije Apple, Tima Kuka Kini kako bi ubedio kineske zvaničnike i korisnike jednog od najvećih svetskih tržišta da je njegova kompanija potpuno posvećena kineskom tržištu.

Prodaja Apple iPhone mobilnih telefona pala je za 25% na godišnjem nivou u prvom kvartalu 2024. godine, dok je njen tržišni udeo pao sa 20% na svega 15% u istom periodu, prema podacima organizacije za istraživanje tehnoloških tržišta, Canalis.

Apple-KinaCanalys,

U istom periodu, prodaja Huawei uređaja je porasla za 71%, podižući njegov tržišni udeo sa 10% na 17%. OPPO i vivo su izgubili mali udeo na tržištu, ali ne toliko kao Apple. Honor, brend koji je izrastao iz Huawei ekosistema, povećao je svoj udeo sa 14% na 16%. Xiaomi je rangiran na šestom mestu, odmah iza kompanije Apple.

Apple-KinaCanalys

Podaci Counterpoint Market Pulse-a su malo drugačiji, ali takođe pokazuju značajan Apple pad i osetan rast za Huawei.

Apple lista dobavljača za prošlu fiskalnu godinu pokazuje da su kineske kompanije povećale svoj udeo, popevši se za 30%. Tajvanske, američke i japanske kompanije i dalje su na drugom, trećem i četvrtom mestu.

Lista uključuje 187 kompanija koje su, prema kompaniji Apple, činile 98% direktne potrošnje kompanije na materijale, proizvodnju i sklapanje u fiskalnoj 2023. godini, koja je završena prošlog septembra.

Broj vijetnamskih i tajlandskih kompanija na listi se takođe povećao u skladu sa opštim trendom premeštanja jeftinih montažnih operacija iz Kine u jugoistočnu Aziju.

Analiza kompanije Nikkei Asia pokazuje rast od 40% u broju dobavljača koji posluje u Vijetnamu na ukupno 35 od čega su njih 13, zapravo kineski dobavljači.

Prijavi se na nedeljni Benchmark newsletter

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Broj južnokorejskih kompanija na listi je opao, dok je broj evropskih kompanija porastao, ali je i njihov udeo u ukupnom iznosu bio manji za 10%. Broj indijskih kompanija ostao je nepromenjen na 14.

Možda još veće iznenađenje je činjenica što Apple lista pokazuje da je više od 80% dobavljača ove kompanije stacionirano u Kini.

„Ne postoji lanac snabdevanja u svetu koji je za nas kritično važniji od Kine. Gradili smo i ulagali sve više i više“, rekao je izvršni direktor kompanije iz Kupertina, Tim Kuk za China Daili tokom svoje posete Kini u martu mesecu. „Današnje fabrike su mnogo modernije i tokom sledećih 10 godina, nastavićemo da ulažemo u napredak.”

Apple ne povećava broj lokalnih dobavljača da bi se umilostivio kineskoj vladi. DigiTimes je primetio da su četiri kineske kompanije uklonjene sa njegove liste dobavljača. Apple aktivno širi proizvodne operacije u jugoistočnoj Aziji i Indiji.

Apple očigledno ne smanjuje svoje učešće u Kini, gde se većina proizvodnje još uvek obavlja za sve Apple uređaje i gde je kompanija ostvarila 17% svog prihoda u četvrtom tromesečju 2023. godine. Međutim, kako će se nositi sa ubrzanim gubitkom tržišnog udela u Kini je neka sasvim druga priča, prenosi defencepk.

Opširnije

Izvor: Benchmark.rs