Nema više nestašice procesora, kupci kolektivno otkazuju narudžbine

Od početka COVID-19 epidemije, industrija poluprovodnika je ušla u dugoročno krizu nestašice čipova, ali najnovije vesti ukazuju da je hronični nedostatak čipova stvar prošlosti, čak su i čipovi za automotive koji su prvobitno bili najtraženija roba, već postali lako dostupna stvar – zalihe su jednom rečju pune “kao oko”.

Prema izveštaju o stanju u automobilskoj industriji poluprovodnika koje je objavila Morgan Stanley Securities kompanije koja se bavi analizom situacije na tržištu za Aziju i Pacifik, ističe se da pojedini dobavljači čipova za automotive, kao što su MCU, CIS, Renesas Semiconductor i ON Semiconductor, trenutno smanjuju prodaju u četvrtom kvartalu. Jednom rečju više nema nestašice automobilskih čipova, te opravdanja za duge rokove isporuke poručenih automobila jednostavno – nema.

Pojedini analitičari su istakli da je rast globalnog tržišta novih elelktričnih vozila bio jedan od uzroka nedostatka čipova u prošlosti, što je dovelo attain precenjenih predviđanja u industriji poluprovodnika. Ukupna stopa rasta je bila čak 20%, ali je sa druge strane rast proizvodnje automobila iznosio samo 10%.

Nedostatak čipova je trebalo da bude potpuno rešen attain kraja 2020. Međutim, izbijanje epidemije je dovelo attain zastoja globalnog industrijskog lanca snadbevanja, zbog čega su nedostajali čipovi za automotive.

Globalna potražnja za čipovima u 2021. godini povećala se za 17 % u odnosu na 2019. Međutim, zbog prekida u proizvodnji uzrokovanih zbog zatvaranja pogona usled epidemije, isporuke čipova su bile daleko ispod potražnje, što je dovelo attain toga da su mnogi automobilski brendovi obustavili proizvodnju zbog nestašice čipova.

Statistika pokazuje da su tokom 2021. godine najpoznatiji proizvođači automobila obustavili proizvodnju 3,6 miliona novih automobila, što je direktno izazvalo gubitke od 110 milijardi američkih dolara, od čega je Evropa izgubila 13,4 milijarde američkih dolara, a Severna Amerika 5,2 milijarde američkih dolara.

Kako su glavni proizvođači čipova postepeno nastavili sa radom i proizvodnjom početkom godine, i proširili svoje proizvodne kapacitete kako bi se izborili sa prethodnim nedostatkom čipova, kapaciteti su počeli da rastu, a sa njima i ponuda.

Međutim, globalna potražnja kupaca za elektronskom opremom je u današnje vreme osetno smanjena, što je rezultiralo padom globalnih isporuka elektronske opreme. Uzimajući primer mobilnih telefona, ukupan pad prodaje u 2022. dovešće attain prevelike ponude 5G čipova. Najveći proizvođači mobilnih telefona zabeležili su oštar pad prodaje i isporuke dok su istovremeno smanjili narudžbine od proizvođača čipova.

 cipovizaautomobile.jpg

Potražnja za čipovima u oblasti potrošačke elektronike se uglavnom ne preklapa u velikoj meri sa automobilskom, jer se većina čipova iz oblasti potrošačke elektronike, ne može direktno koristiti za automotive.

Razlika je u tome da čipovi koje koristimo u gedžetima ni izbliza nisu bezbedni i stabilni u radu koliko se to zahteva u auto-industriji. Elektronski uređaji kao što su mobilni telefoni i računari, dozvoljavaju situacije u kojima uređaj “sruši” operativni sistem ili se s vremena na vreme “zaglupi” pa ga resetujemo, međutim to je apsolutno nedopustiva situacija za čipove koji se ugrađuju u automotive. Zamislite da vam se tokom vožnje u automobiliu resetuje procesor i čitava elektronika? Ovo je glavni razlog zašto čipovi koji se koriste u računarima i mobilnim telefonima imaju trenutni višak proizvodnih kapaciteta, ali u isto vreme automobilskih čipova poput MCU mikrokontrolera još uvek nema dovoljno na zalihama.

Slično čipovima u drugim oblastima, automobilski čipovi se takođe mogu razvrstati na mikroprocesore (MCU), procesore za upravljanje energijom IGBT, senzore (uključujući kamere, radare, itd.), memorijske i komunikacione čipove i sve to u skladu sa funkcijom koju obavljaju u automobilu.

Među njima, MCU je najtraženija roba od strane automobilske industrije. MCU je tip čipa koji ne zahteva visoke performanse, već da je dostupan u velikoj količini. Naprotiv, za čipovima koji raspolažu velikom računskom snagom, obično nema potražnje u velikim količinama.

Na primer, prva generacija Teslinih sopstveno upravljivih električnih vozila koristila je samo dva 14nm Intel Atom procesora, a sada ga je zamenio AMD.

cipovizaautomobile_1.jpg

Sa dolaskom mnogih proizvođača čipova na tržište automobilske industrije i potpunim oporavkom proizvodnih kapaciteta, čak i ukoliko rast cena nafte dovede attain eksplozivnog rasta prodaje novih električnih vozila, on je i dalje daleko manji u poređenju sa povećanjem proizvodnje čipova. Posledice prekomernog rasta proizvodnih kapaciteta u ovoj oblasti su neizbežne.

Talas smanjenja porudžbina koji se nekada širilo na tržištu čipova za potrošačku elektroniku, sada će gotovo neizbežno zahvatiti i tržište automobilskih čipova. Bar se nadamo da će se skratiti rokovi isporuke automobila ko

Opširnije

Izvor: Benchmark.rs